Thursday, April 9, 2009

AMALAN MANDI BUNGA DAN ISLAM

AMALAN MANDI BUNGA DAN ISLAM

Seperti yang sedia maklum, amalan ini diamalkan oleh orang Melayu sejak dahulu kala lagi dan ianya masih diamalkan tetapi dengan cara yang salah sehingga ke hari ini walaupun selepas kedatanggan Islam. Amalan mandi bunga ini kebiasaannya di lakukan dengan niat untuk membuang bala, mencepatkan jodoh, menarik semangat baik pada diri, menghindarkan diri dari ganguan semangak jahat, menyucikan dosa pada diri dan lain-lain lagi yang terang-terangan bertentanga dengan ajaran Islam, ini kerana dapat dibuktikan melalui abda Rasulullah SAW :

“Tidak ada penyakit yang berjangkit, tidak ada larangan atau pantang pada bulan Safar dan tidak ada kecelakaan yang ditandai oleh suara burung malam.”

Berkaitan amalan mandi bunga ini tidak mempunyai nas, dalil-dalil atau pun hadis yang sahih di dalam Islam. Amalan ini sebenarnya berkait rapat dengan amalan di dalam agama Hindu, yang rata-ratanya melibatkan perbagai jenis bunga di dalam amalan ritual agama mereka. Antara lain amalan mandi di dalam amalan agama Hindu adalah amalan mandi di Sungai Ganges untuk menyucikan dosa, mandi minyak (minyak bijan) ketika Deepavali untuk membuang nasib buruk dan lain-lain lagi.

Lebih merisaukan lagi dikhuatiri masyarakat Islam pada hari ini menjadi syirik dek kerana kurang mengetahui latar belakang sebenar amalan ini dan mungkin mengangap ianya sebahagian dari amalan di dalam Islam, ini kerana orang yang melakukan amalan ini atau lebih di kenaili sebagai ‘bomoh’ memulakan ritual ini dengan bacaan basmallah dan di akhiri dengan lafaz syahadah dan salawat. Inilah yang boleh menyebabkan salah faham berlaku kerana seseorang individu itu mengangap amalan mandi bunga ini turut berada di dalam amalan teras Islam seprti mandi junub, mandi sunat hari jumaat, mandi sunat hari raya qorban mahupun mandi sunat Aidilfitri yang mana amalan mandi ini terdapat nas, dalil dan hadis yang sahih.

Kekeliruan ini disebabkan kerana amalan ini tampak ‘Islamik’ dengan suntikan-suntikan dari pihak yang tidak bertanggungjawab dan buta mengenai Islam, jadi ‘mentality’ ini harus di ubah bagi membendung umat Islam menjadi syirik serta terus mengamalkan amalan mandi bunga ini dengan cara yang bertentangan dengan amalan Islam secara khususnya.

Antara kebiasaan bahan, majlis dan pantang larang yang digunakan dalam upacara mandi bunga dan juga mandi yang di luar kebiasaan ialah:

1. Air tepung tawar yang ‘asasnya’ terdiri daripada campuran air, bahan-bahan lain dan limau purut yang dihiris.

2. Limau nipis digunakan sebagai pengeras bagi pelajar silat dan perubatan tradisional. Limau purut pula diperah dan dicampurkan dengan air bagi mengubat penyakit terkena buatan orang

3. Upacara ‘mandi-mandi’ atau ‘berlimau’ diadakan dalam pakej adat perkahwinan Melayu tradisional iaitu selepas kedua-dua pengantin bersatu. Pengantin akan berpakaian lengkap dan duduk di bawah naungan kain yang diregangkan dengan pegangan dua orang di kiri dan kanan. Air dan campuran limau, sintuk dan lain-lain ramuan akan dijiruskan daripada atas menerusi kain tersebut.

4. Di Perak, mandi tolak bala dilakukan dengan menggunakan hirisan buah limau nipis yang digosok-gosokkan ke badan seperti mana sabun. Selepas itu, barulah sambungan kepada perkara-perkara yang dilakukan dalam ritual tersebut akan dilanjutkan.

5. Dalam upacara berdoa’ dan memanggil semangat padi di Sungai Dacing, Lenggeng, Negeri Sembilan; pawang akan ‘menawarkan’ limau-limau yang disediakan dengan cara menepung tawar, menjampi dan meludahnya sebanyak tiga kali. Selepas itu, limau akan dipotong-potong dan dibawa ke sawah untuk ditempatkan di tapak semaian padi, agar padi subur dan selamat dari bencana.

6. Mentera tertentu di bacakan ketika amalan ini di lakukan

7. Ketika mandi menghadap kiblat

8. Mandi ketika azan berkumandang.

9. Daun, bunga dan limau dengan sifat-sifat tertentu (misalnya daun bertemu urat dengan warna tertentu)

10. Bilangan bunga tertentu (misalnya tujuh jenis bunga dipetik ketika pagi masih berembun)

Amalan mandi bunga ini sebenarnya jika dilihat dari sudut sains adalah baik, kerana menurut Dr. Fadzilah Kamsah melalui satu siri ceramahnya beliau, menyebut:

‘Mandi bunga ini dapat menaikkan seri wajah kerana badan manusia itu kembali segar selepas mandi bunga ini di lakukan kerana khasiat yang terdapat pada bunga ini menyerap kedalam tubuh badan’

Jadi amalan ini sebenarnya mempunyai khasiat tertentu yang baik untuk individu yang melakukannya, tetapi amalan ini haruslah di lakukan dengan niat kerana Allah SWT semata-mata dan juga tidak bercanggah dari landasan Islam. Dan hujah ini dengan kajian dari pihak lain, dimana hasil kajian itu mendapati:

“Mandi bunga membawa banyak faedah, bunga dikatakan pencerap
tenaga matahari yang paling baik, mandi dengan air bercampur
bunga memungkinkan kita mendapat kebaikan-kebaikan tenaga
matahari yang telah dicerap serta diproses oleh bunga.”

Amalan mandi bunga ini telah dibuktikan secara saintifik yang terbukti dapat menyihatkan tubuh badan dan menyegarkan badan. Ketika mandi bunga ini tidaklah mengharap dari perbuatan mandi bunga itu dapat mencepatkan jodoh, menolak bala atau sebagainya, ini kerana setiap sesuatu berlaku terletak pada ketentuan Allah SWT.

Jadi amalan ini bukanlah suatu amalan yang salah tetapi pelaksanaan yang di lakukan ketika amalan ini dijalankan menjadikan amalan ini salah. Oleh itu umat Islam secara khusus nya haruslah menolak amalan ini sebagai penentu sesuatu perkara tetapi sebaliknya hanyalah suatu amalan biasa seperti amalan mandi biasa yang di lakukan setiap hari.

Oleh itu amalan ini haruslah di tolak 100% sebagai penolak bala, pemberi nasib baik dan lain-lain lagi yang nyata tiada asas sama sekali. Perbetulkan niat ketika melakukannya, dengan niat hanya mandi dan dengan tujuan untuk menyegarkan tubuh badan sahaja.

Amalan mandi bunga ini boleh di lakukan pada bila-bila masa sahaja, tidak memerlukan pada majlis-majlis tertentu atau masa khusus seperti majlis perkahwinan ataupun ketika upacara belajar silat dan yang berkaitan dengannya.

Sebagai kesimpulanya, setiap perkara itu haruslah dilakaukan dengan sebaik mungkin, ini dengan mengambil kira hukum-hukum, serta garis panduan yang di gariskan di dalam Islam, ini kerana setiap amalan yang di lakukan itu boleh mendatangkan pahala dan keberkatan Allah SWT jika di lakukan dengan sebaik mungkin, jadi setiap amalan itu semuanya berbalik kepadaNya.

“Islam memberi arah dan jalan, Muslim mengorak langkah di jalan”




Artikel oleh;

Mohamad Normazuan Bin Mustafa


2 comments:

GEMBALA SUARA said...

M - Mamu
A - Aku ucapkan Selamat Hari Lahir
Z - Zahirmu semakin matang
U - Usiamu menghampiri nisan
A - Adakah cukup amalmu di
perhentian ini?
N - Namun belum terlambat untuk
taubatmu menjengah pintu
pengampunanNya

salam lahir...drpd makhluk Tuhan paling hensem....

Grimevil9 said...

Salam..sebagai maklimak..dari sudut pandangan tentang limau dan bunga boleh dikaji dari aspek Spiritual Insight(Fahaman Kewujudan Dunia azali) dan Aspek juga boleh dikaitkan dgn sudut metafizik(Ilmu Kehidupan Ghaib)..Sila rujuk Surah Ar-Rahman dan Al-mulk dan surah ini boleh diadaptasi dgn 2 Perkara tadi Metafizik dan Spiritual Insight dan Aspek..Jika disalahkan Bomoh tu xpatut Sbb dlm surah al-Baqarah(Ayat 120) Malaikat Harut dan Marut diturunkan mengajar Sihir adalah Cubaan semata dan jangan menjadikan sihir dan disamakn kebolehan Jin itu sbg satu dosa ..Sila rujuk Surah Al-Jin dr dr mula smp hbs..Jgn kita meminta2 dgn Ketua Jin sebaliknya kita menjadi ketua dan gunakan jin sbg Khadam utk kebaikan cth spt rawatan sihir, kecantikan diri(Mandi Bunga) dan kekuatan tubuh (Mandi Limau Nipis dan Mandi Minyak Kelapa).. Jd klu sebarang mantera didampingkan dgn Basmallah , Zikir dan Selawat itu xd mslh yg bermasalah ialah mgunakn Mantera tanpa digabungkan dgn Bacaan Suci td..Bomoh itu adalah nama bagi Perawat Traditional Melayu bkn lahir dari kaum Yahudi yg terkenal dgn sihir yg menyebabkan Perpecahan Rumahtangga dan Komuniti Setempat .. Klu tujuan ilmu dan Jin utk peperangan pon xd mslh jika tiada kekuatan tentera yg cukup ..jika kita menyalahkan bomoh sama spt kita memperlekehkan Kebolehan Nabi Sulaiman yg mengkhatamkan Jin Ifrit dan Sewaktu dgnnye semasa pemerintahan Nabi Sulaiman dan sama juga memperlekehkan Jin Islam iaitu golongan yg pertama Islam dan yg seterusnya dan juga memperlekehkan Malaikat yg menurunkan ilmu itu sbg Cubaan ..Yes mmg sihir itu haram ttp jika digunakan utk melawan musuh ia xjd mslh..yg bermasalah ialah bomoh melayu sihir kaum dan warga senegara sendiri Dr kalangan Non-Malay..Jadi konklusinya penggunaan Mandi Limau dan bunga bkn shj baik dr sudut sains sebaliknya ia baik dari Sudut Pandangan Spiritual..Spirit Spiritual itu luas maksudnya iaitu fahaman tentang kepercayaan Kehidupan Alam Semesta baik di bumi mahupun di langit ..Saudara boleh Google maksud Spiritual itu dan jgn hanya dgr ckp Org yg xtau definisi sbnr Spiritual..Jadi jgn gunakan hanya beberapa kerat kenyataan Qur'an baca keseluruhan maksud Ayat2 Qur'an beli satu buku terjemahan baru RM65 klu xnk beli cuba cari sendiri dlm Yahoo..dan Google juga Di mana Singgahsana Ibis..Jgn lupa sahabat pernah berkata saat dia menemani Nabi di sebuah gua terdengar suara yg kuat..ditanya kpd Nabi apakah itu Nabi berkata Jin Islam sedang berperang dgn Jin Kafir..
Jd xtimbul soal Mengkhatamkan Jin Islam itu syirik dan khurafat sedang mrk sudah Islam..Sekali lg Penggunaan Bahan2 semulajadi yg baik boleh didatangi Jin Islam jika mrk berkeinginan tp jgn terlalu berharap dan tawakal segala kpd Allah dan niatkan dlm hati jgn hanya berharap pd ciptaan Tuhan semata ..
Sebarang perkongsian atau komen boleh rujuk sy di Grimevil9@gmail.com..
Sekian.. As-salam..