Friday, October 30, 2009

anak haram


anak haram!!!!
salam
maaf tajuk mugkin terlalu kasar bunyinya(mungkin), tapi sekadar memberi view ataupun gamabra dan makian yg selalu kita ucapkan(mungkin) bagi yg kurang faham istilah anak haram ini, maka samalah jugak membawa maksud anak luar nikah ataupun anak yg lahir dari perbuatan berzina....

kali ini mungkin pandangan ataupun pendapat aku nie berbeza dari sudut pandangan diri aku sendiri...di mana kita saban hari mendengar kes2 buang janin, buang anak dan sewaktu dengan nya....bukan diri ini layak menilai atau bercakap dari sudut ini tetapi cuba menilai kedudukan diri ini dari mana letak duduknya kita sebagai anggota masyarakat...

pasangan yg melakukan zina salah?? anak yg dilahirkan dari hubungan ini salah?? atau anggota masyarakat itu sendiri yg salah??? bagi pendapat aku anggota masyarakat itu puncanya permasalahan ini berlaku, kenapa??? mengapa??? dari pandangan aku sebagai anggota masyarakat sendiri di mana peranan kita??? apa tidakan kita bila melihat ini semua berlaku???

pasangan yg melakukan zina ini di mana mereka mendapat peluang melakukan semua ini??? semuanya kerana masyarakat itu sendiri yg memberi 'green light'....sebagai contoh masyarakat boleh membutakan mata jika ada pasanan yg berasmara dana di taman2 rekreasi...apa tidakan kita??? tepuk dada tnya iman.....

sudut lain mungkin jugak penguatkuasaan yg terlalu ringan, ataupon dalam kata lain hukum islam itu sendiri tak dijalankn dengan sebaiknya, apa hukuman orang yg berzina??? di rotan 100 kali bagi lelaki bujang, manakala bagi yg sudah berkahwin di rejam sehingga mati...adakah ini di jalankan???? hukum ini bukanlah kejam ataupun menidakkan hak manusia, tetapi ada resionalnya semua ini....oleh itu elok di selidik dahulu sebelom menentang!!!

kenapa msyarakat yg salah???? seperti kes Kartika yg dikenakan hukuman rotan keran kesalahan minum arak, kita dapat lihat di sini ada pihak tertentu yg menetang semua ini (SIS) dan yg mmenghairan kan dari kalangan umat isalam itu sendiri jadi apa nak di kata?????, bagi mereka hukuman ini kejam dan menidakkan hak manusia, jadi timbul atau hadir benteng di sini yg menjadi pembela bagi pesalah-pesalah yg melakukan kesalahan yg terkandung di dalam islam, seperti judi, arak, dan zina itu sendiri...jadi masyarakat itu sendiri yg salah!!!

masyarakat itu sendiri salah kerana cara didikan yg diterapkan dari dulu bukan lgi relevent dgn dunia hari ini, kita x boleh mengatakan yg 'zina itu dosa' secara terus, kerana orang sekrang yg maju di mata tidak nampak apa itu dosa, mungkin cara terbaik ialah 'zina itu banyak akibatnya buruknya'....jadi di teruskan dengan penerangan di sebaliknya....

masyarakat hari ini jugak meliaht anak di luar nikah ini sebagai dosa atau jijik, sedangkn anak yg diahirkn itu secra fitrahnya 'suci dari dosa' yg berdosa adalah 'perbuatan@ kerja' yg dilakukan bukan 'hasilnya'...maka bukak lah minda lapangkan dada...melihat bukan pada 'hasilnya' tetapi 'perbuatan@kerja' untuk mendapatkn 'hasilnya' itu...

satu post yg sungguh tertarik dari seorang bloggerwati, die bukan seoran ustazah, guru mengaji ataupun pendidik, tapi seorang anggota masyarakat seperti kita, pendapat beliau sungguh bernas mengenai situasi yg beliau penah tempuhi, ini blognya perempuan jomblo di mana beliau sendiri pernah berhadapan situasi ini....tapi bukan terlanjur berzina, tetapi berhadapan dengan seorang yg melakukn zina ini....

beliau memberi pendapat yg bijak pndai hari ini bila menerangkn mengenai anak luar nikah contohnya di dalam sebuah bilik darjah kebiasaannya mengatakan....

'jangan melakukan zina, kerana nanti bila daapt anak, dia dipandang hina'

bagaiman jika di dalam bilik darjah itu ada pelajar yg lahir dari keadaan itu dan pelajar itu tahu dia adalah anak hasil dari zina itu??? bukan kah dia kan merasa diri adalah 'hina' walhal beliau mengatakan semoleknya penerangan itu sepatutnya berbunyi

'jangan kamu hampiri zina, kerana zina itu salah, jangan lah kamu memandang hina atau megeji anak yg lahir dari perbuatan itu kerana anak itu tidak bersalah yg sebaiknya hormatilah dia kerana dia juga hamba manusia dan fitrahnya dia dilahirkan suci seperti kamu semua'

nah ini jawapan dari belaiau dan secara peribadi saya sangat bersetuju dengan pendapat beliau ini....yes i m!!
jadi masayarakat itu salah, siapa masyarakat itu??? saya, awak, anda, encik, cik, puan, dato' , datin, tan sri, puan sri...ini lah msyarakat dan inilah puncanya....maka marilah kita bersama2 mengubah persepsi kta mengenai permasalahan ini, bermula dari diri kita sendir, jauhilah zina itu sendiri, dan bertaubatlah kerana sesungguhnya Allah swt itu maha pengampun....
'masakan pokok bergoyang jika kita tidak mengoncangnya'

p/s:x sabar nak jadi pakcik next year...hehehee....to my kakak, ur anak shoes on me k!!!!





**gambar sekadar hiasan...cmel kn cam haku...muahahaha




16 comments:

miss.purple.r0ses said...

kenapa plak la ko ni nyah~~

norMAzuan MUstafa said...

miss::
weiiii tgh ler finishing nie lerrr....

miss.purple.r0ses said...

errr...jap perlu bace dgn penuh tumpuan~~~

norMAzuan MUstafa said...

miss::
hahahah....hokei!!! noxx

asuramaru™ said...

entry terbaiks sepanjang zaman mu!!!

norMAzuan MUstafa said...

nopa::
im to far from that laa bro...

miss.purple.r0ses said...

woo..
lame aku baca supaya aku btl2 memahami penyampaian yg ko nk sampaikan dlm ni..
gud entry..
gud idea..
gud ape2 je2~

tp mcm ko sdikit emo bila citer pasal benda ni..hihi ;)
bagus kau nih yer..
(sila jgn perasannnn..)

aku nk bg pndpt or share samting la..boleh x boleh aku nk ckp gak~
aku sendiri sebagai seorang perempuan dan bakal ibu (InsyaAllah..) :

1st of all...MEMANG betul2 rasa benda ni dah sgt PARAH..sebab benda ni memang jelas dan nyata berlaku dalam kalangan kwn2 terdekat aku sendiri..opss~!! panas plak kan..huu..

tp xnampak pun ade rasa kesal tu.. mungkin sebab belom kene seksa cam kene sebat tu kot~~

walaupun sehingga kini bayi yg dilahirkan tu tah dbg kat sapa2..sedangkan mak ayah di kampung ZERO..~!! xtau pun empunya diri mempunyai cucu yang x diundang...
aku jugak x rasa masalah ni akan dibendung dgn senang~ sedangkan orang yg tangkap org2 yg berkhalwat ini juga kadang2 boleh diberi RASUAH..ape kes?
betul kata kau..
TEPUK DADA TANYA IMAN...

renungkan2 selamt beramal..
muhasabah PADA DIRI aku juga...

p/s ceh~ jgn berangan lah ko nak comel cam baby tu..heh =p

:: LaRa MaYa :: said...

n3 yang sangat bagus...
seperti seorang pemidato...

norMAzuan MUstafa said...

miss::
yup tq dgn respond ko, nnti insyaallah aku wat ulasan dari cerita ko nie ek... bleh????

p/s:aku comel per...wekkkk

lara::
tq cik lara, pemadato???uhuks2...

wan::gembala suara said...

mamu...
nopa kalau komen kat n3 kau ni mesti ayat2 manis dan hiperbola....
mane bleh jadi n3 terbaik spanjang zaman..
buat2 ade plak yang baru lagi terbaik..
kau nak cakap ape plak nopal...n3 terbaik seluruh alam?
(mamu kau jangan jawab,,,bagi nopal jawab)

norMAzuan MUstafa said...

wan::
wei nak sembang2 g blah, guna YM!!!!
AYAM BETOIIII

hanilopiplopz said...

isu yg sgt baguz utk renungan sume dak2 muda skunk.. btw hi! fullow kamu..

norMAzuan MUstafa said...

hani::
thakayu.....

AzuanBudakPandai said...

kes kartika yg aku tak faham tu, perempuan itu kan dah setuju tapi sampai sekarang tak dijalankan lagi huhu.

norMAzuan MUstafa said...

azuan::
ermmm...cmne nak ckp ek, nie suma mainan politik wei... contohkn klu hukuman tu d jlankn so ade 'pihak' yg menang n ade 'pihak' yg kalah...faham2 sudehhh

asuramaru™ said...

lol....
aku malas nak jawab ah...
tp pape pun mamu punya post mmg best!!!