Sunday, July 19, 2009

ISA


Salam…

Ikut Suka Ampa????…cabinet nak mansuhkan ISA??? Betoi ka nie???? Atau gimik politik??? Jika ya tepukan dan sorakan gemuruh dari aku…..coz bagi aku nie satu berita baik untuk system dan demokrasi di Negara nie.

Tapi selepas banyak ulasan, aku terdengar suara sumbang yg dah memang sumbang dah…bukan aku anti dia tapi dia yg buat aku berfikir macam tuh tanpa di pengarusi siapa-siapa… so tepuk dada, mesti dada sakit so tepuk bantal k…

ok ulasan dari ‘dia’ ketua pemuda apa ntah, nie lebih kuranglah….

‘ISA tak perlu di mansuhkan tapi di kaji semula oleh pihak KERAJAAN, ini bagi mengelak mana-mana pihak mengambil kesempatan sekiranya ISA di mansuhkan….’

Dan nie lagi satu….

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Shafie Apdal, berkata Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) masih relevan dengan suasana dalam negara dan tidak perlu dimansuhkan.

Beliau berkata, akta itu lebih sesuai dikaji semula mengikut perubahan dan keadaan semasa dalam negara untuk memenuhi kehendak perundangan.

Erm mesti heran kenapa aku hightlight kan ‘KERAJAAN’ tu kan…bukan anti kerajaan atau sebagainya, tapi cuba fikirkan jika ada pihak yg bersuara tentang ketidakpuasan hati mengenai kerajaan atau mengatakan sesuatu yang menentang kerajaan, kerajaan dengan segala mudahnya menggunakan ISA untuk menyekat mana-mana pihak bukan??? So di mana demokrasinya????

Jadi di sini pihak kerajaan yg memegang kuasa untuk penggunaan ISA ini??? Jadi bagai mana jika pembangkang, yg kita sedia tahu dari gelaranya iaitu ‘MEMBANGKANG’ pihak kerajaan, jadi kerajaan dengan mudah nya menggunakan ISA untuk menyekat bankangan ini ke atas mereka bukan??? Faham frasa ini????

Jadi pada hemat aku jika ISA ini mahu di teruskan jugak(lebih baik mansuhkan terus), pihak kerajaan harus lah membentuk ISA sebagai badan bebas seperti badan kehakiman, SPRM dan yg berkaitan agar iainya bebas dari sebarang unsur. Tindak tanduk yg di lakukan menggunakan akta ini tidak di pengaruhi oleh mana-mana pihak atau individu tertentu ini kerana di kuatiri DEMOKRASI yg di canangkan kepada dunia hanyalah satu sandiwara dan omongan kosong…ini jugak bagi menjamin kelansungan survival politik di Malaysia dan juga survival Negara ini sendiri…


Then nie lak petikan dalam Berita Harian Online

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Rabu lalu mencadangkan ISA dimansuhkan atau dikaji semula supaya tahanan mendapat hak sewajarnya untuk membela diri.

Tun sendiri sebagai bekas PM mengakui sendiri bahawa ISA dah di cemari dengan stigma negative, dan Tun sendiri mengakui ISA harus di masuhkan untuk memperkasakan lagi sistem demokrasi Negara nie, harus di ingat nie pengakuan dan lontaran pendapat sendiri oleh orang yg pernah menggunakan ISA, jadi seharusnya Tun lebih memahami situasi ini….

Aku bercakap bukan dengan nada politik tapi dengan nada dan medium intelektual…maaf jika ada telebih terkurang…ini hanya satu lontaran pendapat coz kita dari kecik g sekolah, cikgu cakap kamu esok kalau dah besar kena kuat, kena berani, keana ada pelajaran baru orang pandang…tapi tak kan dah abis belajar baru nak mula bersuara kan….


Niatkan hati ingin mengampai bintang, kerana sekurang-kurangnya kamu dapat mengapai bulan….

**By Puan Azizon lec kimia mtrxku…

10 comments:

Ir. aSuRaMaRu™ said...

bro.....
ko mmg bleh jadi ahli politik ah....
mmg syesyuwai...... xp

wan said...

saLam...
mamu...

dulu ko penah cakap kat aku...
bagai menarik rambut di dalam tepung ,,,rambut x putus,,,,tepung x selerak....

kalau ko dah tau AUKU dah dipinda...
so ape ko nak takutkan lagi...
layan sudehhh..
kalo ko kene tangkap...
ko lawan je la..
ko dah ade hujah...
pindaan AUKU merupakan satu rahmat bagi kita..
cuma mestilah mll saluran yang betul...
dan kau melakukan kerja buat dakwah yang betul..
sbb di kampus ini semestinya kita memperkuatkan kerjabuat dakwah kita dan tarbiyah dalaman ahli jemaah....

xsalah kita nak berwasilah....tetapi fokus pada medium kt di kampus dulu..
sbb kebanyakan org yang bsungguh2 bpolitik dkampus...
keluar pada dunia luar....
sejuk....basi....habuk pun tarak...
sebolehnye kuatkan tarbiyah dalaman kt dahulu..

bereh mamu...

k saLAm....

natashabdkarim said...

huhuhuhuhuh....
lonely lah juga kdg2..
sejak die ade motor ni
ak dah jd no yg pntg dlm hdup die...
uhauauahhahaua
so sad!!!!!!!!!!!!

iela_ump87 said...

salmmm...alo cek adk...sjk 2 menjak ni asyk ckp sal politik je nie...ehmm..

luqman said...

mai r cni. kcik tpk tgn, stadium gong badak ak tadahkn

Mac Caulay T.O.S. said...

wei klo ko jadi ahli politik aku nk ikot....
tpi aku nk dok atas ko r
okkan????
hahahah

norMAzuan MUstafa said...

nopa:
ermmm kalu tu kehendak allah swt weh...

wan:
ermm btol3.....ckp ko suma btol...so nie lah medium aku...nk bg owang ambik port....

dunia luar???insyaallah as long hang skong aku, kita sma2 gempur....

norMAzuan MUstafa said...

natasha:
alamak...no komen bab tu...xkn jles gn moto kot...adusss

kak iela:
x bloeh ker????

norMAzuan MUstafa said...

man:
insyaallah...tp x jnji k

yoop::
hah ko mner bleh atas aku, tggi pon bawah aku...katik...

Ir. aSuRaMaRu™ said...

mamu....
kalau ang masuk politik...
konpem ak sokong ang walaupun ang x kasi ak pape....
ak siap sponsor ang lagi...