Tuesday, February 24, 2009

surat utk bakal.......

Aku manusia biasa…………….


Tak di ciptakn manusia itu sia-si sifatnya......dan mnusia itu diciptakn berpasang pasangan begitu juga seperti langit dan bumi, ombak dan pantai, camar dan pulau, uda dan dara, begitu jugak tetikus dan monitornya........hehehe.....

Ermm....rata-rat di kalangan orang yg membaca dan akan membaca post nie dalam linkunggan 20'an kan....tak lama dah nak menyunting dan nak disunting orang.....dlm bhasa mudah nyer berkahwin kn....
'spe tak nk khwin???? ' 'angkat telapak tangan dari mouse b4 bce ayat nie'...ngeh3.... kntoi sumer.....huhuhuh........ok sume mesti nak kahwin kan dan ada keluarga bahagia si lelaki, mesti dah terbyang kehidupan berumah tangga kan tapi mungkin ada jugak yg masih samar-samr lagi tentang destinasi(khwin) nie kan....terpulang tepuk dada tanya iman bukan aiman.....huhuhu......yang perempuan msetilah jugak dah fikir nak bakal suami camne kn.....macam SRK ke, kublhai khan ke....kan2....siap ada yg dah pllih nama utk anak lagi(gatai sungguh) huhuhuh......tapi ok jek persediaan awal and practice,like my pren always told me 'practice make perfect'(si adnin).....bro pinjam nama lu gua tlg promote gak kan...lalalala.....

So dari contain kat atas ada yg setuju dan ada jugak yg tak setuju kan...terpulang lah kat ekau.....huhuhuh.......tapi nie lah hakikat nyer kan......setiap manusia bergerak ke destinasi(khwin) yg same jugak and in the end of the road hope kebahagiaan menanti kan.....so berckap pasal BAHAGIA nie kan macam2 tafsiran ada....ada yg bahagia bila ada banyak duit, bahagia ada bini lawa, bhgia ada aweks2 cun(cm gua), bahagia bila boleh jatuhkn orang lain, bahagia bila boleh jatuhkan jawatan orang lain macam di per...tut...... bahagia ada hubby hensem macam ak...tut....(bnyak btol sensorde).....bahagia bila ada jawatan besau, umah besau, keta besau n bini pon bes....tut.......(nie last xdak dah sensorde) ngeh3........

Tapi di akhirnya sebenarnya semua itu milik yg Maha 1......duit??? DIE yg bagi kudrat dan rezki, cantik? lawa? itu pon DIE yg lukiskan atas wajah kita nie, jawatan besar??? DIE jugak yg izinkan semua itu terjadi pada kita...kita nie 'MANUSIA BIASA' bila dah sampai masa pergi dengan kita hanyalah kain putih 4 meter, kapas segulung, papan 7 keping, paku 16+24 batang (brukuran 3inci ) yg total cos die lebih kurang dalam RM100 (agak2 lah x update lak harga ppan bpa lak skunk nie)...huuhuh....so dunia nie hanya pinjaman jek dan tak menjanjikan apa2 kan....kalau dapat kerja ke, sambung belajar ke, dapat kwin dengan saudagar balak ker, itu semua dah di tetapkn...kn2.....

Tapi kita perlu berusaha kan....tak semua datang bergolek....usahalah walaupun sakadar 1 perkataan di sebutkan dari mulut kita untuk tujuaan yg hendak di buat....(waaaaaa ceramah lak aku post nie....lalala.....) so tak kiralah dalam apa bidang pon kita terokai semua itu dengan usaha dan izinNYA...jadi janganlah berharap tapi berdoalah di samping berusaha....termasuklah dalam soal jdoh kita.....


Menyentuh soal jodoh suatu benda yg subjektif la kn....tak taw lah kalau ada objektif...huhuh..... di kalangan kita kalau berfikir bahawa kita dah sempurna anda silap, klu berfkir bahawa apa yg di rancang menjadi kenyataan 100% tidak my pren....tak mungkin....jadi semua nya perlu berserah kan padaNYA.....berserah tak bermakna tanpa usaha mencari jdoh itu....tak kiralah samada lelaki ngorat pompuan atau sebaliknyer.....coz dalam konteks ISLAM itu sendiri tiada istilah 'laptop mencari mouse'.....2-2 pihak berhak dan ada hak untuk mencari, memilih, dan di pilih, teringat ayat mak aku 'pilih2 dpt ikan bilih' maybe apa yg mak aku nak sampaikan janganlah terlalu mmilih, terlalu mencari kesempurnaan keran masakan ada manusia yg sempurna...kadang2 orangg yg sepurna fizikalnyer lebih OKU dari orang OKU dimana cacat otaknya...berfikiran ntah apa2....termsuk lah orang yg menulis post nie.....MANUSIA BIASA yg lemah sifatnya dimana nak menunjukkan yg ALLAH SWT itu lah maha sempurna dan hamba itu rendah tarafnya dari tuan nyer......


jadi surat ini aku tuliskan buat bakal isteriku........

siapa???
dimana????
anak siapa???
wallahu' alam...



******************************************** ********************************************************
Kep ada Yth .........

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya calon adik utk kakak saya dan calon kakak buat adik-adik saya

Assalamu'alaikum Wr Wb

Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai.

Saya, yang bernama ............... menginginkan anda ................ untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan.

Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak.

Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan..

Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa.. Cinta saya juga biasa saja.
Oleh kerana itu. Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa.

Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik.

Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda.

Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini.

Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridho dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin

Wassalamu'alaikum WrWb
************************************************** ** ***********************************


Dalam membuat perancangan biarlah semua itu secara sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Ini hnyalah surat cinta biasa(x dak pantun pecah kaca, pecah gelas atau bedak sekilo 2 utk aromanya) Soalnya kita tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kita kemudian hari. tapi yg pasti, kita hrus pastikan yg hari ini lebih baik dari semalam dan esok lbih baik dari hari ini.....



*huraian asal
*teks ini di olah semula

Satu lagi pelajaran dari pernikahan itu. Ketika manusia sedar dengan kemanusiannya. Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah terpahat sejak ruh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak.

Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi sebuah 'proses usaha'. Betapa indah bila proses menuju pernikahan mengabaikan harta, tahta dan 'nama'.
Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang ini/itu), ditanggalkan.
Ketika segala yang 'melekat' pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan yang utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya. Maka semua menjadi indah.

Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap HambaNYA. Hanya Allah yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan sebuah pernikahan.
Kita hanya boleh memohon keridhoan Allah. MemintaNYA mengurniakan barokah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan dan kemantapan untuk menikah.

Jadi, bagaimana dengan cinta?

Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi hadir, lalu tumbuh, kemudian merawatnya.

Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa).


Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.
Wallahu 'alam

11 comments:

iela_ump87 said...

wah...np tetiba bercerita tentang cinta....adakah tengah dilamun cinta..uhuhhehehehe

-aZa- said...

cayalah abg..entry yang sarat mesej...satu kak aza nak sumbangkan idea supaya yang sumbang itu lebih tersumbang..iaitu..
apa kata abg taip full hee..kadang2 rasa bila taip short cut2 ni, mengganggu kelancaran pembacaan..
ala abg..msg memang la short form..sebab nak sep page..dalam ni nak sep ape...heee...

sekadar pandangan..

~yang suka membaca & yang tengah panas dengan "someone"~

^_^"

Ir. aSuRaMaRu™ said...

peh mamu....
wa suspek sama lu.... xp

MayaLuvHewwit said...

huhuhu....'someone'???huhuhu...tak ba!k panas2 sgt....seket2 dah lerrr....:)love both of you!!!!

MayaLuvHewwit said...

aduih ynag mama pesan yang tak boleh blah ni...ok abg...boleh pi jauh ni...hahahahha

mawien said...

da lme wat plihan..n sy yakin ngn pilihan sy...thanx mmilih sy..;p

mawien said...

wah..nk nangis...

mohamad norMAzuan MUstafa said...

wah....pengakuan eklusif tu.....tq2....to yg komen nie tq atas kmen anda....komen kepada mnusia biaasa bie yg sbnrnye 'bkn siapa2'......

wan said...

salam mamu,,
lu bajet gramatis sangat ke cite lu ni,,halamak bakal isteri la konon,,pergghh ayat x leh blah,,pilih2 dpt ikan bilis,,ok pe ikan bilis,,bleh wat sambal,,xkan nak wat sambal guna ikan paus kot,,pekebende lu mamu,,tp gua suka olahan cite lu,,look natural,,mcm lu je dalam cite lu ni,,ape2 pun,,bolos aje dinding itu,,haha,,salam

MayaLuvHewwit said...

abg...adakah ini mulawin?????eeookkkkk...dyka n alip bunyi...haha

norMAzuan MUstafa said...

no komen...
lalalala......